Bopärmen fungerar som en instruktionsbok som kan hjälpa dig att finna svar på frågor kring din bostadsrätt och din förening samt din lägenhet och dess funktioner. Det är bra att kolla igenom hela Bopärmen för att veta vilket material som presenteras.
Felanmälan görs via Kontaktformuläret.
Ordningsregler, parkeringsregler och stadgar finns på sidan Blanketter och dokument.
Du som har köpt en bostadsrätt äger nyttjanderätten till din bostad. Det betyder att du får bo i bostaden hur länge du vill och att du får inreda och ändra i den som du vill. Du har helt enkelt rätt till bostaden – därav namnet bostadsRÄTT. Nyttjanderätten kan också innehålla mark i anslutning till bostaden, till exempel om du bor på nedre botten eller har ett radhus. Som köpare av en bostadsrätt blir du medlem i bostadsrättsföreningen som i sin tur ägs tillsammans av alla medlemmar.
Läs mer från Bostadsrätterna.
Som medlem i föreningen är du ansvarig för din lägenhet, t.ex. innertak, köksutrustning, diskmaskin och tvättmaskin samt tillhörande vatten och avloppsledningar, golvet och det underliggande skiktet i golvet, tätskiktet i badrummet, synliga elledningar eller alla elledningar efter elskåpet i lägenheten (även de som går inne i väggen), fläkt och ventilationsdon.
Du är skyldig att se till att alla åtgärder som du vidtar i din lägenhet är fackmannamässigt utförda.
Som medlem ska du också se till att du inte stör dina grannar, att du betalar avgiften i tid och att du följer föreningens trivselregler. Läs mer på sidan Blanketter och dokument.
Tänk på att ditt golv är grannens tak och att dina väggar också är någon annans väggar. Visa alltid respekt genom att tänka på ljudnivån och då framför allt mellan 22:00 – 07:00.
Att bo i en bostadsrättsförening förutsätter:
- Att engagera sig i föreningen och bidra till att vi har det fint både inne och ute på våra gemensamma utrymmen
- Solidaritet mot föreningen och sina grannar
- Förståelse för och efterlevnad av utfärdande bestämmelser, så som stadgar, ordningsregler och parkeringsregler
- Tolerans och hänsynstagande de boende emellan
Som medlem i föreningen är du ansvarig för din lägenhet, t.ex. innertak, köksutrustning, diskmaskin och tvättmaskin samt tillhörande vatten och avloppsledningar, golvet och det underliggande skiktet i golvet, tätskiktet i badrummet, synliga elledningar eller alla elledningar efter elskåpet i lägenheten (även de som går inne i väggen), fläkt och ventilationsdon. Du är skyldig att se till att alla åtgärder som du vidtar i din lägenhet är fackmannamässigt utförda. Ansvarsfördelning finner du här.
Som medlem ska du också se till att du inte stör dina grannar, att du betalar avgiften i tid och att du följer föreningens trivselregler, se mer info under blanketter och dokument.
Ska man hyra ut i Andra hand så måste man ha ett godkännande från styrelsen och ansökan görs via blankett du hittar under blanketter och dokument.
Kontakta styrelsen på info@norrablabarsdalen.se.
Tänk på att du som bostadsrättsinnehavare fortfarande har kvar dina förpliktelser gentemot föreningen.
El, värmepannor och värme
Det är eget underhåll av värmepannor, se mer info under blanketter och dokument eller i stycket nedan om Värmepannor.
På YouTube finns många instruktionsfilmer, för IVT 490 och NibeFighter310P.
Vid problem med våra pannor kontakta Frank Adolfsson, 076-3450863
Ventilation
För att ha fullgod upptagning behöver man rengöra filter i fläkten enligt tillverkarens anvisningar. Uteluft tillförs lägenheterna via springventiler monterade i fönsterbågen. Det är där den nya friska luften kommer in.
För att få fullgod ventilation i sin lägenhet är det viktigt att man inte täpper igen springventilerna i lägenheterna. Den gamla dåliga luften ventileras ut genom ventilationsdon i kök och badrum
Laddning ska ske enbart med en korrekt installerad laddbox av en auktoriserad elektriker. Kostnad får innehavaren själv stå för. Läs mer från Elsäkerhetsverket.
Du som vill bli mer delaktig i ditt gemensamma boende och gillar att påverka kan kontakta styrelsen. Då vår förening drivs av medlemmar behövs det alltid nya drivkrafter och hjälp. Så om du vill vara med och göra skillnad finns det plats för ditt engagemang. Kontakta styrelsen (info@norrablabarsdalen.se) om du vill hjälpa till i föreningen. Föreningen har även en facebook grupp, där allt av intresse kan delas!
Felanmälan finner du på denna sida.
Fiber
Kontakta styrelsen (info@norrablabarsdalen.se) för att se var fiberkabel är nergrävd i din trädgård innan ni gräver och i händelse av avgrävd kabel.
Bredband
Bredband ingår ej i månadsavgiften. Kontakta din bredbands operatör för felanmälan.
Godkända leverantörer/operatörer som ingår i Trollhättans Energi Öppna Fibernät finnes på; Välkommen till det nya uppkopplade livet (streemi.se)
Kabel-TV
Bostadsrättsföreningens kabeltv-leverantör är Sappa.
Telefon: 0774-444 744 (Vardagar 08.00-19.00, Helger 10.00-14.00)
Epost: hej@sappa.se
Du kan också kontakta Sappa via deras hemsida www.sappa.se.
Kabel-TV ingår i månadsavgiften fram till 2026-12-31. Basutbudet finns under blanketter och dokument.
När det händer olyckor eller om någon blir sjuk måste utryckningspersonal och ambulanspersonal snabbt komma fram. Därför är det allas skyldighet att värna om framkomligheten på våra vägar.
Snöskottning, sanda, sopa rent framför dörr till soprum hjälps bostadsinnehavarna åt med.
Trädgård, häckar och träd är föreningens får ej tas bort men skötsel av bostadsrättsinnehavare.
Hem och Bostadsrättsförsäkring tecknas genom valfritt försäkringsbolag av bostadsrättsinnehavaren.
Föreningen har Länsförsäkringar som försäkringsbolag.
Vid frågor angående grannsamverkan kontaktar du Frank Adolfsson 0763-450863.
Grillning på våra balkonger är endast tillåtet med elgrill.
Husdjur
Att ha ett husdjur i familjen kan vara till stor glädje men kan även utmynna i irritation och osämja grannar emellan. För allas trygghet bör alla som tänker skaffa eller redan har hund eller katt som familjemedlem vara medveten om att visa hänsyn till andra i föreningen.
Häckar får vid utfarter inte vara högre än 80 cm.
https://www.trollhattan.se.
Kamerabevakning i bostadsrättsföreningar: Vad gäller och hur undviker ni sanktionsavgifter?
Trygghet är viktigt för alla – men hur säkerställer man det utan att bryta mot reglerna? Läs mer på Borätt Forum
Man kan läsa mer hos integritetskyddsmyndigheten:
https://www.imy.se/verksamhet/kamerabevakning/kamerabevakning-pa-olika-omraden/bostadsrattsforeningar-och-hyresvardar/
Månadsavgift, Amorteringsunderlag
Månadsavgift, Amorteringsunderlag administreras av Revisorscentrum i Skövde. Möjlighet att betala hyra via autogiro finns. Tel: 0500-48 20 60.
Inre fond
För uttag från inre fond, kontakta Revisorscentrum i Skövde: 0500-48 20 60, Skolgatan 22, 541 31 Skövde
Inom området gäller hastighetsbegränsning. Se upp för Lekande barn!
På garageuppfarten får endast de fordon som används regelbundet parkeras. Husvagnar, båtar och husbilar får parkeras på garageuppfarten högst 14 dagar, de får Ej parkeras på gräsområden.
Utefter gatorna får man parkera högst 24 timmar på samma ställe, på gräs områden utmed gatorna är det inte tillåtet att parkera
Tänk också på att ej parkera så sikten skyms vid utfarter
Bostadsrättsföreningens Parkeringsregler.
Stekfett i avloppet – Nej tack!
Förhindra stopp och översvämning. Du vet väl om att det från och med 1 januari 2024 är förbjudet enligt lag att slänga fett och oljor i avlopp eller restavfall (som frityrolja, matolja, olja från inlagda tomater och liknande).
Det ska sorteras som antingen matavfall eller lämnas in på en återvinningscentral.
Ta hand om fettet så här: Torka alltid upp fett med hushållspapper och släng i mat- eller restavfall innan du sköljer ur stekpannan eller kastrullen
Goda råd mot fukt och mögel
Vädra ut fukten ur badrummet
Låt badrumsdörren stå på glänt när badrummet inte används.
Kontrollera och rengör ventilerna regelbundet.
Säkringar, el-central, jordfelsbrytare
I varje lägenhet finns en el-central där säkringarna sitter. Därifrån går ledningarna till de elektriska installationerna i lägenheten. Här finns också huvudströmbrytaren.
Säkringarna skyddar ledningarna från överbelastning genom att bryta strömmen. Om strömmen försvinner i ett eller flera rum i din bostad är det förmodligen en säkring som slagit av.
Automatsäkringar I din el-central finns svarta eller gråa vippknappar, eller så kallade automatsäkringar. Dessa knappar skall alltid stå i uppfällt läge när det finns ström till allt i lägenheten (normalläge). Vid överbelastning bryts strömmen, men säkringen går inte sönder istället fälls vipparmen ner. Säkringen återställs till uppfällt läge efter det att orsaken fastställts och åtgärdats.
Tänk på att både huset och trädgården tillhör föreningen. Du har därför inte rätt att göra förändring av husets yttre eller trädgården utan att ha tillstånd av styrelsen. Förändring av staket, trä däck, häckar och andra liknande fasta installationer kräver därför styrelsens samtycke. Under blanketter och dokument finns mer info.
Så kontakta alltid någon i styrelsen (info@norrablabarsdalen.se). Vid t e x altanbygge måste styrelsen ha en ritning med godkännande av grannarna.
Styrelsen har möten ungefär en gång i månaden och godkännandet ska ske på ett styrelsemöte, se kommande styrelsemöten på denna sida.
Även om det skulle vara så att du måste söka bygglov hos Trollhättans Stad måste det bifogas ett godkännande från styrelsen.
Tänk på detta så att du är ute i god tid.
Blankett som ska vara ifylld är ansokan_om_medgivande_ombyggnad_bostadsratt.pdf
Utomhusfärg
Ifall ni har eller gjort egna tillbyggen som ni vill snygga till med samma kulör som används för våra hus så är färgkulören:
Vit Kulör träfasad: Beckers Oljefärg UTEVIT
Vit Plåt: Beckers Metall Plåtfasad UTEVIT
Röd plåt: Beckers Metall Plåtfasad NCS S 5040-Y90R
I Sverige finns drygt 65 000 skyddsrum som är till för att ge befolkningen ett fysiskt skydd i krig. Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) har en karta som visar var alla skyddsrum i Sverige finns: Skyddsrumskarta.
Bostadsrättsföreningen har en privat Facebook grupp, sök på Norra Blåbärsdalen.
Sophantering & Återvinning
Vi har 11 sophus där du kan slänga hushållssopor och matavfall i skilda behållare.
Våra sopkärl töms varje ojämn vecka på torsdag morgon. Sopkärlen töms inte om dessa står felvända, de ska stå med handtagen utåt. Rengöring av kärl samt sophus sker frekvent, se mer i stycket nedan Sophämtning & Soprumsstädning. Viktigt att ni inte slänger sopor denna förmiddag då städning kan pågå (vi försöker hänga ut lappar så ni påminns om detta).
Tänk på att ställa sopsäckarna så att öppningen är uppåt och knyta dem ordentligt.
På vintern ska det vara skottat framför sophuset så att sopåkarna kan hämta och tömma kärlen, kommer de inte åt så har de ingen skyldighet att tömma dem.
Under storhelger mm kan detta ske andra hämtningsdagar. Mer info finns på Trollhättans Energi.
Det finns även en kommunal återvinningsstation vid Dalkjusans skola på Utsiktsgatan 1. Vid återvinningsstationen kan du lämna tidningar, kartong, glas, plast, batteribox samt en klädinsamling. Större avfall och kemikalier hänvisas till kommunens återvinningscentral på Hojum, tel: 020-89 90 00
Containers för trädgårdsavfall kommer att finnas på vanliga uppställningsplatserna (vid lilla lekplatsen mittemot Utsiktsgatan 68 och parkeringen mittemot Bäckeforsgatan 19) varje höst och vår.
Vi har planerat för detta vecka 16 (mitten av april) och vecka 38 (mitten av september). Då är containrarna uppställda fr o m onsdag t o m måndag, med tömning fredag.
2025
Sopkärlstvätt sker torsdagar efter tömning den 10/4 (v15), 19/6 (v25), 17/7 (v29), 14/8 (v33), 23/10 (v43)
Soprumstvätt sker 10/4 (v15), 19/6 (v25), 17/7 (v29), 14/8 (v33)
Här finns en länk till Kartportalen hos Trollhättan stad där man kan se sin tomt och även mäta ut och se hur stor tomten är: https://kartportalen.trollhattan.se.
Värmepannans skötsel ansvarar bostadsrättsinnehavaren för.
Rengör med jämna mellanrum både slang och avlopp för att förhindra kostsamma följdskador. Se värmepumpens bruksanvisning.
TIPS! Häll lite klorin i spillkoppen så samlas inte lika mycket damm och smuts.
Under blanketter och dokument finns instruktioner.
På YouTube finns många instruktionsfilmer, för IVT 490 och NibeFighter310P.
Vid problem med våra pannor kontakta Frank Adolfsson, 076-3450863
TIPS av underhåll för att få det att prestera på topp:
-
Kontrollera ventilerna i serviceluckan. Klimatsystemets säkerhetsventil ska vara helt stängd och normalt inte släppa ut något vatten. Varmvattnets säkerhetsventil bör däremot kunna släppa igenom vatten. Kontrollera det genom att öppna ventilen och se så att vatten strömmar genom den, och stäng sedan. Kontrollera därefter systemtrycket och fyll på vid behov.
-
Kontrollera trycket på tryckmätaren i värmesystemet. Det bör ligga mellan 0,5 och 1,5 bar. Är trycket för lågt bör du fylla på vatten, annars cirkulerar det inte som det ska. Är det för högt bör du kontakta din installatör för att felsöka
Spartips för värmesystemet
-
Undvik pristoppar. Undersök om du har möjlighet att koppla upp din värmepump mot internet så att du kan elprisstyra din uppvärmning. Genom att undvika elpristopparna under dygnet kan du spara mycket pengar, om du har timprisdebitering.
-
Öppna termostatventilerna helt. Det är viktigt eftersom helt eller delvis stängda termostatventiler bromsar upp flödet i klimatsystemet och energiförbrukningen ökar. Reglera i stället inomhustemperaturen på värmepumpen. Behöver du ha det svalare i något rum efter det kan du i så fall sänka värmen på termostaten just där.
-
Sänk temperaturen. 20 grader är en bra riktlinje för att ha ett lagom behagligt inomhusklimat. Boverket rekommenderar husägare att inte sänka temperaturen till lägre än 15 grader, för att undvika fuktproblem.
-
Ställ in varmvattenbehovet till ”litet” på värmepumpen om du kan klara dig på en lägre förbrukning, och funktionen finns på din maskin.